blank

Jak se může EU vypořádat s čínskou megaprodukcí elektromobilů ?

22. 10. 2024 Vyp Od Jan Novák, Kassandra

Čínská obří produkce elektromobilů (EV) představuje pro EU vážnou výzvu, ale zároveň i příležitost k posílení vlastní pozice v tomto strategickém odvětví. Tady je několik možných strategií, které by EU mohla zvážit:

  1. Posílení domácí výroby: EU by měla investovat do rozvoje vlastních kapacit pro výrobu elektromobilů a baterií. To zahrnuje podporu výzkumu a vývoje nových technologií a usnadnění investic do továrních zařízení a dodavatelských řetězců. Evropské automobilky jako Volkswagen, BMW nebo Stellantis potřebují posílit svou konkurenceschopnost vůči čínským výrobcům, kteří často nabízí levnější modely díky masové produkci a nižším nákladům.
  2. Ochrana před dumpingem: Pokud Čína začne masově vyvážet své elektromobily do Evropy za ceny pod výrobními náklady, aby získala podíl na trhu, EU by mohla zavést antidumpingová cla, aby zabránila poškození evropského průmyslu. To je citlivé téma, protože podobná opatření mohou vyvolat obchodní konflikty, ale je to běžný nástroj v ochraně domácího průmyslu.
  3. Ekologické normy a standardy: EU má přísné emisní a ekologické normy. Zajištění, že všechny elektromobily na trhu splňují vysoké standardy v oblasti udržitelnosti, recyklovatelnosti baterií a snižování emisí při výrobě, může snížit výhodu levnější čínské produkce, pokud se tato pravidla budou přísně prosazovat.
  4. Spolupráce a diverzifikace dodavatelských řetězců: EU by mohla zvýšit investice do strategických partnerství s jinými zeměmi (např. USA, Japonsko, Jižní Korea), aby diverzifikovala dodavatelské řetězce surovin, jako je lithium a kobalt, a tím snížila závislost na Číně. V rámci programu “Critical Raw Materials Act” již EU podniká kroky k zajištění strategických zdrojů.
  5. Podpora inovací: Evropská unie by měla posílit investice do nových technologií, které mohou v budoucnu udělat elektromobily levnějšími a ekologičtějšími (například v oblasti solid-state baterií). Podpora start-upů, které inovují v oblasti elektromobility, by mohla EU pomoci posunout se na technologickou špičku.
  6. Podpora domácí poptávky: EU může zvýšit dotace a daňové úlevy na elektromobily, což by povzbudilo evropské spotřebitele kupovat místně vyráběné vozy. Také budování infrastruktury, jako jsou nabíjecí stanice, je klíčové pro růst poptávky.

Celkově by měla EU usilovat o kombinaci protekcionistických opatření a strategií podporujících inovace, aby čelila rostoucí čínské dominanci v elektromobilitě, aniž by došlo k narušení globálních obchodních vztahů. Jakákoli reakce by měla být vyvážená, protože přílišný protekcionismus by mohl mít negativní dopady na evropský průmysl a spotřebitele.